Veracomp.pl  »  O Firmie  »  Centrum Prasowe    Veracomp w mediach

O FIRMIE

Załączniki

Puls Biznesu: "Wideokonferencje: które rozwiązanie wybrać?"

Współczesne przedsiębiorstwa często stają przed wyborem - inwestujemy w rozwiązania wideokonferencyjne czy poprzestajemy na darmowych komunikatorach?

Na decyzję wpływa wiele czynników, takich jak bezpieczeństwo transmisji, jakość i funkcjonalność, mobilność i zakres działania wdrażanego rozwiązania, a także dbałość o prestiż i wizerunek. Obszary te determinują wybór i określają budżet przeznaczony na urządzenia.

Najwięksi producenci rozwiązań „on-premise”, tacy jak Polycom, starają się wirtualizować swoje produkty, aby były dostępne dla szerszej grupy odbiorców i spełniały ich oczekiwania przy dużo mniejszym nakładzie inwestycyjnym w infrastrukturę. Dodatkowo chcą zainteresować odbiorców rozwiązaniami w chmurze, które dają dodatkowe możliwości nie podnosząc kosztów stałych na początku inwestycji.

Na drugim biegunie znajdują się firmy, które promują mobilne terminale i rozwiązania finansowane tylko w modelu OPEX. Tutaj głównym elementem, za który pobierane są opłaty jest dostęp do serwisu w chmurze. W zamian udostępniane są serwisy odzwierciedlające infrastrukturę, którą w poprzednim modelu finansowania należałoby zakupić. Przykładem takiego producenta jest Lifesize, który umożliwia korzystanie z wirtualnego mostka wideokonferencyjnego, pozwalającego na wielostronne spotkania w jakości HD, nagrywanie wideokonferencji czy wspólną pracę na dokumentach.

Oba te rozwiązania pracują na zgodnych protokołach, tak aby komunikacja między nimi była możliwa w każdym kierunku, a dodatkowo dawała możliwość pełnej integracji z rozwiązaniami do komunikacji głosowej czy szeroko rozpowszechnionym Microsoft Lync.

Inne podejście prezentuje firma Acano, która znalazła niszę rynkową w elemencie, który integruje  wszystkie połączenia audio i wideokonferencyjne. Serwer Acano oddaje do dyspozycji użytkownika wirtualny pokój spotkań, łączący użytkowników systemów wideokonferencyjnych różnych marek, opartych o terminale wideokonferencyjne, rozwiązania mobilne na smartfony i tablety, a także użytkowników audio czy komunikatorów kojarzonych dotychczas z portalami społecznościowymi.

Aby zapewnić kontakt z klientem, który nie posiada systemu do komunikacji wideo lub jego system nie pozwala na komunikowanie się z zewnętrznymi terminalami, można korzystać z rozwiązania WebRTC. To otwarty standard komunikacyjny, wymagający jedynie przeglądarki internetowej. Na bazie tego rozwiązania można zapraszać do dowolnego środowiska wideokonferencyjnego klientów czy partnerów biznesowych.

Mnogość dostępnych rozwiązań i jednoznaczny kierunek rozwoju wskazuje, że wideokonferencje będą dostępne dla coraz szerszej grupy użytkowników i staną się elementem codziennej pracy.

Bartłomiej Madej, TELCO Group Manager, Veracomp SA
Komentarz ukazał się w Pulsie Biznesu, nr 118/2015. Skan publikacji

Opublikowano