Veracomp.pl  »  O Firmie  »  Centrum Prasowe  »  Informacje nt. działania Veracomp    Wspólne możliwości

INFORMACJE NT. DZIAŁANIA VERACOMP

Wspólne możliwości

Mariusz KochańskiOd pierwszych agencyjnych doniesień o obecności wirusa w Europie minęło już 90 dni, a od momentu, kiedy Polska mierzy się z zagrożeniem ponad miesiąc. W Veracompie zaczęliśmy śledzić doniesienia o koronawirusie 18 stycznia, po depeszy agencji Reutera informującej o 54 przypadkach w Wuhan. Wkrótce potem, 23 stycznia, podczas spotkania z naszymi chińskimi Partnerami z Huawei dowiedzieliśmy się, że sytuacja jest naprawdę poważna - vendor wstrzymał tradycyjne wyjazdy swoich warszawskich pracowników na Chiński Nowy Rok.

Pierwsze decyzje w sprawie zmian w sposobie funkcjonowania Veracompu podjęliśmy 29 stycznia, a 28 lutego nastąpiło formalne powołanie Stałego Zespołu ds. COVID, który do dzisiaj zajmuje się ciągłym monitoringiem i mitygacją ewentualnych ryzyk operacyjnych. W wyniku przeprowadzonych analiz 5 marca nastąpiły pierwsze duże zmiany w naszym sposobie działania, a od 15 marca ponad 90% naszych pracowników pracuje zdalnie.

W Veracomp minął pierwszy miesiąc pracy w nowym modelu. Jest to więc dobry moment na podsumowanie i refleksję na temat tego, jak zmienił się rynek i my. Mamy nadzieję, że nasze przemyślenia będą inspirowały branżę do własnych refleksji.

Jak zaszły zmiany?

Powszechna niepewność na temat przyszłości na pewno nie powiększa budżetów IT. Z drugiej strony IT czasami staje się dla organizacji jedynym sposobem na funkcjonowanie w nowej rzeczywistości. Wiele firm i instytucji nie może działać zdalnie, ale już teraz przygotowuje się do pracy po lockdownie w zmienionych realiach. Wszystko bowiem wskazuje na to, że z wirusem przyjdzie nam walczyć przez kolejne kwartały, jeśli nie lata.

Skutki pandemii w Polsce, w przeciwieństwie do poprzednich spowolnień, jak np. w 2016 roku, nie wymagają tłumaczenia przyczyn centralom vendorów. Mimo to, polski rynek IT nadal pozostaje inny, niż rynek "Starej Europy", nie mówiąc o amerykańskim. To wyznacza wszystkim jego uczestnikom nowy cel: poszukiwania pomysłów na biznes. Raczej lokalnie, niż globalnie.

Szybkie wykrywanie podwyższonej temperatury

Wydaje się, że już nawet przed zakończeniem lockdownu, najważniejszym procesem dla wielu firm, np. fabryk, jest masowa i wczesna detekcja chorych pracowników. Jeszcze długo nie będzie można wykluczyć sytuacji, w której codziennie mogą oni zostać zarażeni przypadkowo, m.in. w sklepie, przez co jednokrotny test biologiczny nie będzie skuteczny. Osobnym problemem operacyjnym będzie weryfikacja, czy pracownicy wchodząc na teren zakładu mają założoną maseczkę.

Wychodząc naprzeciw tej potrzebie wprowadzamy do naszej oferty bramki termowizyjne chińskiej firmy UniView, które mierzą zdalnie temperaturę wchodzących oraz analizują, czy mają zasłonięte twarze. Bramki te zostały wykorzystane w praktyce podczas pandemii w Chinach.

Praca zdalna - remedium na nierówności i wykluczenia

Jedną z większych różnic pomiędzy dojrzałymi gospodarkami krajów zachodnich a polską, była niechęć polskich przedsiębiorców i urzędów do pracy zdalnej. Mała popularność tej formy ogranicza udział w życiu społecznym i gospodarczym wiele grup społecznych - samotnych rodziców, niepełnosprawnych, czy osoby mieszkające w mniejszych miastach. Paradoksalnie zagrożenie koronawirusem i związana z nim rosnąca popularność pracy zdalnej oraz telemedycyny może dokonać transformacji, której nie udało się przeprowadzić przez ostatnie 10 lat. Zdalna praca może być skutecznym sposobem nie tylko na walkę z koronawirusem, ale także z nierównościami i wykluczeniami.

Kluczowe jest bezpieczeństwo

Masowa praca zdalna pracowników biurowych niesie ze sobą także wyzwania technologiczne. Wiele organizacji - także i my - korzystało z VPN-a jako dodatkowego kanału dostępu, wykorzystywanego przez 10-20% załogi będącej w delegacji lub sporadycznie pracującej z domu. Jego wykorzystanie przez 95% pracowników wymaga sprawdzenia, czy dotychczas wykorzystywany firewall temu podoła. Zwłaszcza w sytuacji masowego logowania się o godzinie 9:00. Nie zawsze zresztą taki masowy VPN jest dobrym rozwiązaniem. Tunelowanie przez VPN całego ruchu, w tym wideokonferencji przez wszystkich pracowników, może spowodować szybkie wysycenie głównego łącza firmy, spowalniając ruch do serwera aplikacyjnego. Oferowane przez nas rozwiązania Fortinet, WatchGuard czy F5 pomagają sprostać tym wyzwaniom.

Generowanie zwiększonej ilości danych lub wyższe obciążenie serwerów, wynikające np. z cyfryzacji procesów, których wcześniej nie trzeba było cyfryzować, może oznaczać konieczność inwestycji w dodatkowe macierze dyskowe lub w przypadku migracji do chmury - starannego przemyślenia polityki bezpieczeństwa. Zwracamy uwagę na posiadane przez naszych inżynierów kompetencje w zakresie rozwiązań storage HPE, Pure Storage, Synology czy Huawei oraz bezpieczeństwa, w tym coraz bardziej popularnego CASB-a.

Audio- i wideokonferencje jeszcze bardziej użyteczne

Osobną szansą na biznes jest wzrastająca popularność audio- i wideokonferencji. Rozmawiając ze znajomymi spoza branży, o tym jak zmieniła się Polska w ciągu miesiąca, odkryłem, że ważnym ambasadorem wideokonferencji stały się dzieci w wieku szkolnym, od kiedy wiele szkół zaczęło wykorzystywać to medium do zdalnej nauki. To często one uczą rodziców jak mogą wyglądać telespotkania, a rodzice przenoszą tę wiedzę do pracy.

Niektóre z organizacji "przechodząc na wideo" (jak teraz mówimy w naszym slangu) mogą potrzebować dokupienia kamerek konferencyjnych. W tym obszarze szczególnie polecamy Logitecha. Te z instytucji, które ze względu na swoją specyfikę nie będą pracowały w 100% zdalnie, np. szpitale, mogą potrzebować kompletnych mobilnych terminali wideo dostarczanych przez firm Poly, Logitech czy Yealink.

Jednak osoba pracująca zdalnie nawet jeśli korzysta z wideo, może nie dysponować idealnymi warunkami do pracy, np. z uwagi na pojawiające się w tle szumy i hałas. Tu z pomocą przychodzą dobrej klasy słuchawki, m.in. Jabra, Poly, Logitech czy Razer, z funkcją wyciszania dźwięków otoczenia, która pozwala skupić się na powierzonych zadaniach. Taka inwestycja z pewnością może poprawić efektywność pracownika.

Pomocne może się również okazać wprowadzenie zasady, że każdy pracownik jest ciągle zalogowany do systemu wideokonferencyjnego i odpowiada na każde wywołanie, bez zaproszeń z Outlooka (podobnie jak biurze nie zapowiadamy wizyty u kolegi piętro wyżej). Wymaga to dyscypliny, jednak szybkie odbieranie buduje zaufanie wszystkich do tej formy komunikacji, a organizacja zaczyna działać w innym, bardziej dynamicznym tempie. My w Veracompie używamy rozwiązania chmurowego Lifesize Cloud.

Pracuj z domu wygodnie

Zdalna praca pozwala także odkryć jak dużo zależy od jakości łącza internetowego w domu. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy jednocześnie uczą się i pracują 3-4 osoby. Warto zrobić dzienny grafik ważnych spotkań dla każdego domownika, aby uniknąć niepotrzebnego stresu. Jeśli część pracowników wykorzystuje w domu hot spoty LTE, również mogą nastąpić problemy. Wynika to mocnego obciążenia stacji bazowych operatorów w godzinach szczytu - ruch głosowy i transmisja danych wzrosły o kilkadziesiąt procent. Być może lepszą alternatywą będzie wykupienie pracownikom łącz DSL, CATV lub GPON oraz dokupienie routerów WLAN, których szeroki wybór znajduje się w naszej ofercie.

Nowe biuro? Tu przyda się WLAN

Przy migracji części załogi do pracy zdalnej może okazać się, że wiele organizacji będzie redukować przestrzenie biurowe albo wręcz szybko przenosić się do nowych, mniejszych lokalizacji, w których otrzymają korzystniejszą ofertę najmu. Nawet jeśli ci klienci na co dzień korzystali z sieci przewodowych, teraz może okazać się, że wybiorą rozwiązania WLAN. Sieci bezprzewodowe będą też wykorzystywane przez szpitale, zwłaszcza w tworzonych na zewnątrz punktach triażowych.

Zmiany w modelach biznesowych

Wiele organizacji może zostać zmuszonych do zmiany swojego modelu biznesowego , np. poprzez redukcję kosztów, cyfryzację procesów czy zwiększenie zasięgu działania przez przejście na e-biznes. Sektor medyczny, szczególnie zagrożony przez wirusa, będzie otwarty na propozycje telemedycyny, detekcji chorych oraz cyfryzacji procesu rejestracji pacjenta.

IT może być niezbędnym elementem nowych, wymuszonych przez pandemię transformacji, choć pewnie częściej w usługowym modelu OPEX, niż tradycyjnych CAPEX-owych inwestycjach.

Źródło inspiracji do zmian

Polski sektor IT, dosyć nowocześnie zarządzany sam w sobie, może stać się też źródłem inspiracji do zmian kulturowych, zwłaszcza dla tradycyjnie konserwatywnych organizacji, takich jak samorządy. My sami, mimo tego, że jesteśmy dosyć elastyczną i młodą organizacją (choć 29 lat nam już stuknęło), a wideokonferencji używamy od 13 lat, na własnej skórze przekonaliśmy się, że ważnym elementem transformacji jest przekonanie do niej wszystkich w firmie, również tych, którzy niekoniecznie mieli wcześniej okazję do wielu zmian. Jeśli widzisz, że twoi koledzy i koleżanki działają zupełnie inaczej, tobie również łatwiej to zaakceptować, nawet jeśli początkowo wiąże się z tym większy wysiłek.

Kluczowe elementy w procesie transformacji

Najważniejsze w kulturze organizacji przechodzącej szybką transformację w warunkach niestabilnego otoczenia są tolerancja i zrozumienie, że nie wszystko od razu działa idealnie, a także kreatywność, team spirit i optymizm. Wszystko to powinno płynąć zarówno z góry, jak i z dołu.

  • Kreatywność sprawia, że niemożliwe jednak jest możliwe

  • Tolerancja i wzajemne wsparcie czasami wyrażone w jednym zdaniu, takim jak "nie przejmuj się, u mnie też działa wolno" pomaga, zanim koledzy z IT ostatecznie znajdą przyczynę

  • Team spirit oznacza likwidację silosów działowych i wzajemny szacunek dla siebie nawzajem, niezależnie od działu, w którym pracujemy

  • Szacunek daję siłę tym, którzy walczą, choć czasami na pozytywne efekty tej walki trzeba jeszcze chwilę poczekać

Tej kreatywności, tolerancji, siły i wiary w ten szczególny czas życzymy Wszystkim! Naszym Partnerom, Producentom i sobie. smile