Veracomp.pl  »  O Firmie  »  Centrum Prasowe    Aktualności

O FIRMIE

Branża IT po 25 latach

Dziś branża IT jest liderem zmian. Po latach walki o swoją pozycję stała się głównym źródłem podnoszenia produktywności i efektywności w gospodarce. Przez ostatnich 25 lat przeszła szereg przemian, które uczyniły ją przewidywalną, stabilną finansowo i wnoszącą dużą wartość na rynek.

W latach 90. dominującym modelem działania był fulfilment - tanio kupić i drogo sprzedać. Poza dostarczeniem produktu, nie wnosiło to żadnej wartości, często było wręcz szkodliwe dla użytkownika, bo za swoje pieniądze otrzymywał coś, czego zwykle nie potrzebował.

Na przestrzeni lat silna konkurencja spowodowała, że wygrywający dziś na rynku liderzy traktują dostarczenie rozwiązania jako finalny, najmniej istotny krok, koncentrując się głównie na doradzaniu klientowi jak wykorzystując teleinformatykę poprawić swoja działalność. Silna w branży dywersyfikacja rynku i szybkie zmiany technologiczne spowodowały odwrót od skracania łańcucha dostaw, bardzo popularnego trendu jeszcze 10 lat temu.

Dziś wszyscy producenci stawiają na rozwój kanału sprzedaży i na nim opierają swoją przyszłość. Dodatkowo, w ostatnich latach zmieniło się podejście do budowania portfela produktowego i jego wizerunku (identyfikacji) na rynku. Jeszcze nie tak dawno wszystkie korporacje dążyły do posiadania maksymalnie szerokiej oferty, wychodząc z założenia, że kluczem do sukcesu jest kompleksowa obsługa użytkownika. Od 2 lat dominuje trend odwrotny - firmy się dzielą, redukują oferty, by wzmocnić skojarzenie klientów z konkretną grupą technologii. Wygrywa specjalizacja, chęć współpracy z dostawcami, którzy jako eksperci będą mieli najlepszy produkt lub usługę w danej dziedzinie. 

Jednocześnie na horyzoncie pojawia się dość widoczny kryzys dużych korporacji. Większość z nich do perfekcji doprowadziła zarządzanie wartością firmy, natomiast ma poważne problemy z zarządzaniem talentami. Chęć bycia przewidywalnym – bardzo silny nacisk na realizację planów, często wręcz żołnierska kultura pracy – prowadzi do utraty coraz większej liczby najbardziej przedsiębiorczych i kreatywnych ludzi. Zarządzanie talentami staje się dziś największym wyzwaniem każdej organizacji. Już dawno firmą przestały być budynki, sprzęt, informacja czy dorobek licencyjny, dziś największym aktywem stała się innowacyjność.

Na krajowym rynku pozytywną zmianą jest rodząca się wiara w sens budowania i realizacji strategii. Coraz więcej firm przestaje budować swoją przyszłość w oparciu o nadzieję, że zawsze będą nowe okazje rynkowe do wykorzystania. Z każdym rokiem mamy coraz więcej dobrych przykładów, w których firmy IT planują swoją przyszłość z perspektywą kilkuletnią, w oparciu o rzeczywiste oczekiwania klientów i trendy rynkowe. Większa swoboda w planowaniu wynika również z faktu, że sektor IT w Polsce jest coraz bogatszy, w związku z czym nie ma już problemów z finansowaniem sprzedaży, rozwoju i innowacji.

Adam Rudowski, Prezes Zarządu, Veracomp SA

Komentarz ukazał się na łamach magazynu Reseller News, nr 7-8/2015

Opublikowano