Veracomp.pl  »  Specjalizacje  »  Infrastruktura telekomunikacyjna    Telefonia IP z systemami billingu

INFRASTRUKTURA TELEKOMUNIKACYJNA

Telefonia IP z systemami billingu

Rozwój technologii telekomunikacyjnych i informatycznych doprowadził do powszechnej cyfryzacji usług telefonicznych. Nawet posiadacz telefonu "analogowego" jest tak naprawdę obsługiwany przez cyfrową centralę operatora. Do obsługi jednego połączenia telefonicznego potrzebna jest przepustowość 64 kb/s (standard PCM ITU G.711), a w przypadku używania protokołów kompresji głosu nawet 12 kb/s (np. ITU G.723). Wartości te nie zawierają w sobie dodatkowych danych TCP/IP, niezbędnych do adresacji i nawiązywania połączenia, w praktyce są one o ok. 20% wyższe.

Ponieważ przepustowości i parametry jakościowe transmisji dzisiejszych sieci LAN i WAN uległy radykalnej poprawie, istnieje możliwość wykorzystania przez organizację firmowej sieci LAN/WAN jako szkieletu do budowy firmowej sieci telefonicznej.

System telefonii IP (ang. IP telephony) oznacza kompletny system telefoniczny zbudowany w oparciu o elementy realizujące funkcje klasycznego systemu telefonicznego, ale oparte na transmisji głosu w sieci LAN/WAN, obsługujące protokół IP z protokołami VoIP, bez konieczności budowania w tym celu wydzielonych struktur połączeń. Systemy takie mogą być w prosty sposób integrowane ze specjalizowanymi systemami bilingu lub posiadać taki system wbudowany.

System Telefonii IP zawiera serwer połączeń telefonicznych IP (centralkę PABX) oraz telefony/faksy IP. Komunikacja między elementami systemu odbywa się z wykorzystaniem protokołów VoIP oraz specjalizowanych protokołów sygnalizacyjnych (np. H.323, SIP). Komunikacja z klasycznymi systemami telefonicznymi (tzw. telefonią PSTN) oraz z zewnętrzną siecią telefoniczną odbywa się za pośrednictwem bramek VoIP (ang. VoIP gateway), chociaż zdarzają się już w Polsce operatorzy telekomunikacyjni oferujący tzw. punkty styku IP SIP zamiast tradycyjnych łączy ISDN PRI / E1.

Najbardziej charakterystyczną różnicą między klasycznym systemem telefonicznym PSTN, a Telefonią IP (poza integracją infrastruktury z siecią danych) jest fakt, że centrala Telefonii IP (serwer połączeń) obsługuje wyłącznie sygnalizację (protokoły sygnalizacyjne – np. H.323, SIP) wymaganą do zestawienia i zakończenia połączenia, sama rozmowa telefoniczna zestawiana jest bezpośrednio między urządzeniami (telefoniami IP) rozmówców. Tym samym centrala IP nie musi obsługiwać i przetwarzać całego ruchu telefonicznego i stąd wymagania co do jej wydajności są znacznie mniejsze.

Telefonia IP może być wykorzystywana zarówno do realizacji rozmów lokalnych (w obrębie biura) jak również między lokalizacjami rozproszonymi geograficznie). Warto zauważyć, że rolę sieci WAN w takim systemie może pełnić internet z zestawionymi w nim kanałami sieci VPN, co powoduje znaczną oszczędność kosztów zwłaszcza dla ruchu międzynarodowego. W praktycznych rozwiązaniach system Telefonii IP umieszczany jest zwykle w dedykowanym segmencie sieci LAN (w odrębnej sieci VLAN). Ma to na celu dodatkową ochronę systemu i uproszczenie jego zarządzania i rekonfiguracji.

Porównując funkcjonalności telefonii IP oraz PSTN można zauważyć że:

  • koszty połączeń w telefonii IP są niższe niż w PSTN, ponieważ więcej ruchu zamyka się w firmowej sieci,
  • jako telefon w telefonii IP może służyć komputer z mikrofonem i słuchawkami – co obniża koszty i umożliwia pracę zdalną,
  • instalacja w telefonii IP jest szybsza i tańsza niż w PSTN, zwłaszcza w organizacjach wielooddziałowych (oczywiście przy zachowaniu założenia ze nowoczesna siec LAN/WAN już istnieje) – możliwe jest np. wysłanie telefonu IP do nowego pracownika w odległym oddziale kurierem, telefon taki po podłączeniu do sieci LAN sam się skonfiguruje korzystając z bazy LDAP np. Active Directory w Windows Serwer,
  • zmiany w konfiguracji, dodawanie użytkowników, np. zmiany lokalizacji w telefonii IP są szybsze i tańsze niż w PSTN,
  • budowanie systemu odpornego na awarię z zapasowymi serwerami połączeń, ścieżkami obejścia jest znacznie prostsze niż w PSTN (ale wymaga posiadania nowoczesnych sieci LAN/WAN),
  • w przypadku zastosowania sieci VLAN, VPN oraz enkrypcji połączeń w telefonach poufność informacji jest bardzo wysoka, dużo wyższa niż w tradycyjnych systemach PSTN bardzo podatnych na podsłuch,
  • wszędzie gdzie istnieje wystarczająco szybki dostęp do internetu można uruchomić telefon w telefonii IP – co umożliwia łatwą zdalną pracę z domu, lotniska, biura w innym kraju itp.,
  • łatwo uruchomić telefonię bezprzewodową wykorzystującą sieć WLAN,
  • łatwo jest zintegrować system telefonii IP z oprogramowaniem wspomagającym zarządzanie organizacją typu ERP lub CRM oraz systemami organizacji pracy (Lotus notes MS Exchange, Outlook),
  • systemy telefonii IP doskonale sprawdzają się w przypadku wynoszenia procesów na zewnątrz organizacji (tzw. BPO – Business Process Outsourcing),
  • system telefonii IP, dzięki wykorzystaniu mechanizmów VoIP, łatwo integruje się z systemami billingu. Baza danych billingu może znajdować się w dowolnej części sieci komputerowej – łączność między nią a centralą telefoniczną odbywa się poprzez sieć komputerową.

Wśród ewentualnych wad systemów telefonii IP należy wymienić:

  • wyższy koszt początkowy systemu, w przypadku gdy należy zmodernizować również sieć LAN/WAN,
  • wyższe wymagania co kwalifikacji administratora systemu (dobra znajomość nie tylko protokołów PSTN ale także LAN/WAN) co może generować dodatkowe koszty szkoleń.

Rozwiązanie bazuje na produktach marek
Alcatel-Lucent Enterprise, AudioCodes, Hewlett Packard Enterprise, Huawei, Panasonic, Polycom

zamknij ×

Alcatel-Lucent Enterprise

Alcatel-Lucent Enterprise

ALE International jest czołowym dostawcą rozwiązań i usług komunikacyjnych dla przedsiębiorstw - od biura po chmurę, oferowanych pod wspólną marką Alcatel-Lucent Enterprise. W swoich działaniach wykorzystuje ducha przedsiębiorczości oraz wieloletnie doświadczenie w zakresie innowacji — posiada ponad 2700 pracowników w przeszło 100 krajach na całym świecie. Siedziba firmy mieści się w Paryżu. Firma oferuje rozwiązania komunikacyjne, sieciowe i chmurowe przeznaczone dla ...

dowiedz się więcej

zamknij ×

AudioCodes

AudioCodes

AudioCodes jest liderem na rynku z ponad 17-letnim doświadczeniem, koncentrującym się na technologii i produktach sieciowych VoIP. W tym czasie AudioCodes wdrożył dziesiątki milionów bram medialnych i kanałów serwerów medialnych w ponad 100 krajach. AudioCodes jest liderem technologii VoIP skoncentrowanym na jakości głosu i najlepszych w swojej klasie produktach sieci VoIP z udokumentowanym doświadczeniem w zakresie kompatybilności swoich produktów z ...

dowiedz się więcej

zamknij ×

Hewlett Packard Enterprise

Hewlett Packard Enterprise

Hewlett Packard Enterprise to międzynarodowy koncern powstały 1 listopada 2015 r. po podziale firmy Hewlett-Packard. Firma skupia się na dostarczaniu urządzeń serwerowych, storage i sieciowych. Zapewnia także wsparcie i oprogramowanie do sprzedawanych rozwiązań. HPE Serwery Oferta HPE obejmuje pełny asortyment serwerów dla klientów o najwyższych wymaganiach, od małych firm po wielkie korporacje. Montowane krawędziowo serwery modułowe (blade), serwery stojakowe, serwery ...

dowiedz się więcej

zamknij ×

Huawei

Huawei

Huawei to wiodący, globalny dostawca rozwiązań teleinformatycznych, obsługujący największe światowe przedsiębiorstwa i instytucje. Produkty firmy wdrożono w ponad 140 krajach. Huawei zatrudnia obecnie ponad 150 tysięcy pracowników, z których 70 tysięcy (ponad 46 proc.) bierze udział w projektach badawczo-rozwojowych. Przychody korporacji w roku 2014 wyniosły 46 miliardów dolarów.

dowiedz się więcej

zamknij ×

Panasonic

Panasonic

Panasonic Corporation jest światowym liderem w rozwoju i inżynierii technologii elektronicznej oraz rozwiązań do zastosowania domowego, biznesowego, mobilnego i osobistego. Od czasu powstania w 1918 roku firma rozszerzyła swoją obecność na całym świecie i obecnie zarządza ponad 500 połączonymi spółkami, które w roku finansowym zakończonym 31 marca 2014 r., zanotowały skonsolidowaną sprzedaż netto w wysokości 7,70 bilionów jenów (71,5 miliarda ...

dowiedz się więcej

zamknij ×

Polycom

Polycom

Polycom jest światowym liderem w zakresie zunifikowanych rozwiązań komunikacji i współdziałania. Integrując w najszerszym stopniu rozwiązania wideo, przewodowej i bezprzewodowej transmisji głosu oraz dzielenia się treściami w wysokiej rozdzielczości, Polycom stanowi mądry wybór dla organizacji poszukujących sprawdzonej konkurencyjnej przewagi dla maksymalizacji jakości współdziałania. Teleobecność Polycom oferuje pełny asortyment rozwiązań teleobecności wysokiej rozdzielczości za pośrednictwem sieci IP poczynając od rozwiązań teleobecności ...

dowiedz się więcej

To rozwiązanie znajduje zastosowanie w następujących sektorach:
Edukacja, Finanse i ubezpieczenia, Handel i usługi, Samorządy i administracja, Telekomunikacja

Potrzebujesz więcej informacji o tym sektorze?

Wszystkim zainteresowanym pomagamy wybrać optymalny zestaw rozwiązań dla wybranego sektora.

skontaktuj się z nami